Ten artykuł rozpoczyna nową serię – skierowaną specjalnie dla nauczycielek, nauczycieli, uczennic i uczniów szkół ponadpodstawowych.
Od matury roku 2018/2019 język Python jest dopuszczony jako jeden z możliwych na maturze z informatyki.
Chciałbym, abyśmy wspólnie spróbowali nauczyć się tego języka, byśmy potrafili wykorzystać jego moc w zakresie analizy danych. Mam nadzieję, że nauczymy się rozwiązywać zadania typu maturalnego. Zrobimy to na przykładzie zadań maturalnych z lat ubiegłych.
Na temat powstania Pythona van Rossum napisał w 1996:
Ponad 6 lat temu, w grudniu 1989, szukałem hobbystycznego projektu programistycznego, który zająłby mnie w tygodniu przed świętami. Moje biuro miało być zamknięte, ale miałem domowy komputer. Zdecydowałem się napisać interpreter dla nowego języka skryptowego, nad którym wtedy myślałem: pochodną ABC, która przemawiałaby do hakerów Uniksa i C. Jako roboczy tytuł wybrałem Python, będąc wielkim fanem Latającego Cyrku Monty Pythona.
My w naszych lekcjach będziemy korzystać z Pythona w wersji 3.6, a konkretnie:
Python 3.6.8
Jeśli korzystacie z systemu MS-Windows lub MacOS, musicie pobrać Pythona ze strony Python.org, ja proponuję konkretny link:
https://www.python.org/downloads/release/python-368/
Podczas instalacji pamiętajcie, aby koniecznie zaznaczyć opcję „Add to PATH„, a po instalacji możecie spróbować uruchomić IDLE – środowisko do pisania podstawowych programów w Pythonie.
Jeśli natomiast korzystacie z systemu Linux, wówczas najprawdopodobniej macie już Pythona zainstalowanego. Polecam system ZORIN OS 15 Edu – na blogu Superbelfrów opisuję dokładniej jego instalację.
Wówczas musicie tylko zainstalować IDLE, a możecie to zrobić za pomocą pakietu Oprogramowanie lub za pomocą polecenia w terminalu:
sudo apt install idle-python3.6
W tym momencie mamy już wszystko, czego nam potrzeba.
Zapewne teraz zapytacie, dlaczego wcześniej promowałem inne środowisko do Pythona, a mianowicie : MU-EDITOR? Odpowiedź jest prosta. Dla uczniów szkoły podstawowej moim zdaniem jest wygodniejsze i może być bardziej atrakcyjne.
Więcej w moim artykule o Mu-Editor dla szkół podstawowych.
A teraz odpowiedź na pytanie, dlaczego IDLE dla szkół ponadpodstawowych? Tu również odpowiedź jest prosta. IDLE jest środowiskiem dopuszczonym do użytku na maturze z informatyki, a licealistki oraz licealiści mogą chcieć zdawać maturę z informatyki (polecam), więc lpiej, jeśli będą znali IDLE.
To wszystko w pierwszym odcinku mojej nowej serii. Zapraszam do wspólnej drogi, mam nadzieję, że uda nam się wspólnie nauczyć Pythona.
Informacja dla nauczycieli – zapraszam na Facebook, na specjalną grupę:
Be First to Comment