Skip to content

Jak rozpocząć zabawę z Pythonem w Liceum

Ten artykuł rozpoczyna nową serię – skierowaną specjalnie dla nauczycielek, nauczycieli, uczennic i uczniów szkół ponadpodstawowych.

Od matury roku 2018/2019 język Python jest dopuszczony jako jeden z możliwych na maturze z informatyki.

Chciałbym, abyśmy wspólnie spróbowali nauczyć się tego języka, byśmy potrafili wykorzystać jego moc w zakresie analizy danych. Mam nadzieję, że nauczymy się rozwiązywać zadania typu maturalnego. Zrobimy to na przykładzie zadań maturalnych z lat ubiegłych.

Na temat powstania Pythona van Rossum napisał w 1996:

Ponad 6 lat temu, w grudniu 1989, szukałem hobbystycznego projektu programistycznego, który zająłby mnie w tygodniu przed świętami. Moje biuro miało być zamknięte, ale miałem domowy komputer. Zdecydowałem się napisać interpreter dla nowego języka skryptowego, nad którym wtedy myślałem: pochodną ABC, która przemawiałaby do hakerów Uniksa i C. Jako roboczy tytuł wybrałem Python, będąc wielkim fanem Latającego Cyrku Monty Pythona.
Przykład nowości pojawiających się w Python 3.8

My w naszych lekcjach będziemy korzystać z Pythona w wersji 3.6, a konkretnie:

Python 3.6.8

Jeśli korzystacie z systemu MS-Windows lub MacOS, musicie pobrać Pythona ze strony Python.org, ja proponuję konkretny link:

https://www.python.org/downloads/release/python-368/

Podczas instalacji pamiętajcie, aby koniecznie zaznaczyć opcję „Add to PATH„, a po instalacji możecie spróbować uruchomić IDLE – środowisko do pisania podstawowych programów w Pythonie.

Jeśli natomiast korzystacie z systemu Linux, wówczas najprawdopodobniej macie już Pythona zainstalowanego. Polecam system ZORIN OS 15 Edu – na blogu Superbelfrów opisuję dokładniej jego instalację.

Wówczas musicie tylko zainstalować IDLE, a możecie to zrobić za pomocą pakietu Oprogramowanie lub za pomocą polecenia w terminalu:

sudo apt install idle-python3.6

W tym momencie mamy już wszystko, czego nam potrzeba.

Zapewne teraz zapytacie, dlaczego wcześniej promowałem inne środowisko do Pythona, a mianowicie : MU-EDITOR? Odpowiedź jest prosta. Dla uczniów szkoły podstawowej moim zdaniem jest wygodniejsze i może być bardziej atrakcyjne.

Więcej w moim artykule o Mu-Editor dla szkół podstawowych.

A teraz odpowiedź na pytanie, dlaczego IDLE dla szkół ponadpodstawowych? Tu również odpowiedź jest prosta. IDLE jest środowiskiem dopuszczonym do użytku na maturze z informatyki, a licealistki oraz licealiści mogą chcieć zdawać maturę z informatyki (polecam), więc lpiej, jeśli będą znali IDLE.

To wszystko w pierwszym odcinku mojej nowej serii. Zapraszam do wspólnej drogi, mam nadzieję, że uda nam się wspólnie nauczyć Pythona.

Informacja dla nauczycieli – zapraszam na Facebook, na specjalną grupę:

https://www.facebook.com/groups/349447032659963/

Published inPython 3

Skomentuj mnie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

two + 9 =