W dzisiejszym artykule pragnę pokazać Wam bardziej zaawansowane możliwości Pythona. Będą to:
Lista – struktura danych, możemy np. mieć listę liczb lub łańcuchów znaków, np.:
lista_liczb = [ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ]
lista_slow = [ 'poniedziałek' , 'wtorek' , 'środa' , 'czwartek', 'piątek' , 'sobota' , 'niedziela' ]
Pętla – ten magiczny blok kodu, może służyć nam do różnych operacji, np:
for element in lista_liczb:
print('Kolejna liczba to ' + str(element) )
for slowo in lista_slow:
print('Kolejny wyraz to ' + slowo )
Z listami mamy kilka ciekawych i ważnych metod możliwości:
lista_liczb.count(2) - zliczanie wystąpień elementu 2 = w naszym przypadku oczywiście będzie to 1
lista_slow[0] - poniedziałek, bo Python przecież indeksuje od zera
Możemy dodać do siebie dwie listy, np.
nowa_lista =lista_liczb + lista_slow
Teraz pętla – w naszym przypadku for – chyba najczęściej używana w programach – może nam pomóc w pewnych obliczeniach, np. jeśli chcemy policzyć średnią, to oczywiście potrzebujemy sumy elementów, ich ilości, więc przykładowy kod może wyglądać tak:
lista_liczb = [ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ]
ilosc_liczb = len(lista_liczb)
# tak - m w Python len() oddaje długość, a więc i liczbę elementów
suma = 0
srednia = 0
for liczba in lista_liczb:
suma = suma + liczba
srednia = suma / ilosc_liczb
print('Srednia z liczb to: ' + str(srednia) )
Ten kod powinien być prosty do analizy i ewentualnego pokazania uczniom. Mam nadzieję, że będzie stanowił dla Was inspiracje do innych działań.

Be First to Comment