Jestem współautorem treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas szkoły podstawowej oraz liceum/technikum.
Dzisiaj jest to platformia edukacyjna Ministerstwa Edukacji i Nauki ZPE.
Guido van Rossum
W grudniu 1989 roku, szukałem hobbistycznego projektu programistycznego, który wypełniłby mi czas w przedświątecznym tygodniu. Moje biuro miało być zamknięte, ale dysponowałem domowym komputerem. Zdecydowałem się więc napisać interpreter nowego języka skryptowego, który zaprzątał mi wówczas myśli: wyobrażałem sobie pochodną języka ABC, przemawiającą do hakerów Uniksa i C. Jako roboczą nazwę wybrałem „Python” – jestem bowiem wielkim fanem „Latającego Cyrku Monty Pythona”.
Rozwijanie języka Python odbywa się z wykorzystaniem tzw. dokumentów PEP (Python Enhancement Proposal). Są to wnoszone przez programistów sugestie zmian w języku. PEP zawiera opis proponowanych modyfikacji języka, ich uzasadnienie (Rationale) oraz aktualny status. W momencie, kiedy wszyscy dyskutujący osiągną kompromis co do zmian, są one przyjmowane i włączane do standardu Pythona.
Moje materiały autorskie do matury – Python
Znajdziecie tu moje lekcje dotyczące języka Python, uporządkowane w kolejności trudności (to moja subiektywna ocena).
Możecie w tej kolejności prowadzić lekcje.
GitHUB – repozytorium kodów źródłowych.
Dla wszystkich zainteresowanych przygotowałem specjalne repozytorium kodów źródłowych, które używam w moich lekcjach – jest tam również wiele cennych informacji, np. proces instalacji Python’a w systemach:
- Linux
- macOS
- Windows
Lista moich e-materiałów z celami:
- Zaznajomisz się z pojęciem funkcji jako „czarnej skrzynki” (black box).
- Poznasz sposoby definiowania funkcji w Python 3.
- Stworzysz podstawową dokumentację (docstring) do funkcji w Python 3.
- Scharakteryzujesz operacje wejścia/wyjścia w języku Python.
- Dokonasz zmiany typu danych.
- Użyjesz modułów PySimpleGUI oraz Tkinter do tworzenia prostych okien dialogowych.
- Prześledzisz metodę wyznaczania liczb pierwszych za pomocą algorytmu sito Eratostenesa.
- Rozwiążesz kilka problemów wymagających użycia sita Eratostenesa.
- Zaimplementujesz algorytm Eratostenesa w języku Python.
- Dowiesz się, jak wykonywać obliczenia korzystając z funkcji w języku Python.
- Porównasz rozwiązania równania kwadratowego obliczane algorytmem zwykłym (za pomocą wyznacznika delty) i stabilnym (bazującym na wzorach Viete'a).
- Zweryfikujesz sposób prezentacji liczb w Pythonie.
- Uzupełnisz wiedzę o module matplotlib.
- Poznasz funkcje wyrażeń regularnych z modułu re operujące na znakach.
- Zastosujesz algorytm testujący, czy dwa słowa są anagramami.
- Napiszesz funkcję generującą anagramy słów podanych jako argumenty.
- Zapiszesz algorytm pozwalający obliczyć silnię z wykorzystaniem metody iteracyjnej.
- Przedstawisz algorytm wykorzystywany do obliczania silni za pomocą metody rekurencyjnej.
- Poznasz ograniczenia wykonywania funkcji rekurencyjnych w języku Python.
- Zdefiniujesz funkcję obliczającą wartość wielomianu z wykorzystaniem metody iteracyjnej schematu Hornera.
- Zdefiniujesz funkcję obliczającą wartość wielomianu z wykorzystaniem metody rekurencyjnej schematu Hornera.
- Sprawdzisz, o ile mniej obliczeń trzeba wykonać stosując schemat Hornera w celu wyznaczenia wartości niż stosując metodę tradycyjną.
- Przygotujesz program, który będzie obliczał współrzędne (x, y) punktów symulujących ruchy Browna.
- Przeprowadzisz analizę ruchów Browna bazując na wykresie.
- Zastosujesz moduł matplotlib do generowania wykresów.
W moich materiałach staram się przekazać oprócz teorii również ciekawostki oraz różne możliwości wykorzystania języka Python.
Poza moimi materiałami, na portalu znajdują się też materiały innych autorów.
- Poznasz algorytm szyfrowania tekstu za pomocą szyfru Cezara.
- Poznasz algorytm odszyfrowania tekstu utajnionego za pomocą szyfru Cezara.
- Napiszesz w języku Python program szyfrujący oraz odszyfrowujący tekst.
- Poznasz funkcje działające na pojedynczych znakach i na napisach.
- Poznasz i zrozumiesz składnię i działanie pętli for w języku Python.
- Wykorzystasz pętlę for do rozwiązywania prostych problemów.
- Poznasz składnię instrukcji warunkowej w języku Python.
- Dowiesz się, jak zapisać warunki wielokrotnie złożone.
- Wykorzystasz instrukcję warunkową do rozwiązywania prostych problemów.
- Poznasz algorytm znajdowania minimum i maksimum ze zbioru.
- Dostrzeżesz różnice pomiędzy pętlami for i while.
- Rozwiążesz proste problemy przy pomocy algorytmu iteracyjnego.
- Dowiesz się, jak generować całkowite i rzeczywiste liczby pseudolosowe.
- Poznasz sposoby, dzięki którym losowania będą powtarzalne.
- Nauczysz się, jak tworzyć proste symulacje rzeczywistych losowań.
- Zrozumiesz, jakie są zależności pomiędzy dziesiętnym a dwójkowym systemem liczbowym.
- Wykorzystasz wbudowane funkcje języka Python do zamiany liczby dziesiętnej na odpowiednik binarny.
- Nauczysz się konwertować liczby z systemu dziesiętnego na dwójkowy.