Skip to content

Python czy C++ czyli o wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą

Do napisania tego artykułu skłania mnie wiele pytań nauczycieli – jaki język programowania wybrać w klasie 7-8 , Pythona czy C? Jak wybrać, kiedy nie zna się żadnego, nie wiadomo, co będzie, gdy wyjmiemy cukierek ze sreberka?

Oczywiście teoretycznie – wszystko jedno. To język, tamto język. Jednak nie do końca.

Chcecie znać moje zdanie – PYTHON.

 

Python jest bardzo łatwy i elastyczny.

Programy w Pythonie są mniejsze niż w innych językach. Ze względu na ogromną społeczność Python jest bardzo popularny jako język po stronie serwera. Google (pająk, wyszukiwarka, Google Maps), Netflix i Pinterest bardzo go wykorzystują. Youtube, Quora, Reddit, Dropbox, Yahoo, Battlefield 2, Civilization 4, NASA, AlphaGene – wszystkie z nich używają Pythona; zobacz całą listę tutaj .

Python to świetny wybór, niezależnie od tego, czy jest to twój pierwszy czy następny język programowania. Oto lista kilku projektów / organizacji, które używają Pythona:

Google, Netflix i Pinterest często go używają. Youtube, Quora, Reddit, Dropbox, Google Maps. Yahoo, Battlefield 2, Civilization 4, NASA, AlphaGene – wszystkie z nich używają Pythona; zobacz całą listę tutaj .

Python jest szeroko wykorzystywany,

w serwisie GitHut (informacje o repozytoriach GitHub’a) jest na 3ciej pozycji pod względem aktywności, zatem możemy spokojnie powiedzieć: ludzie pracują aktywnie z tym językiem.

Tak, wiem, od razu usłyszę osoby, które stwierdzą, że C jest podstawą w przedsiębiorstwach, że jest dokładniejszy, wymaga więcej dyscypliny od programisty. Ale wg mnie próg wejścia, czyli to, co trzeba napisać, aby uzyskać minimalny efekt, jest większy niż w Pythonie, a przeciez w szkole podstawowej nie wykształcimy programistów -mamy tylko zachęcić dzieci i pokazać im podstawy.

A jeśli to będzie łatwe i przyjemne, to chyba lepiej niż gorzej.

Kolejny przykład – Pygame ZERO

– biblioteka służąca do szybkiego budowania gier. Ten kod, który widać na ekranie, wystarcza, aby wyświetlić okno, tło, i duszka, który reaguje na kliknięcia myszki. Myślę, że budowanie takich aplikacji przez uczniów wprowadzi ich w świat programowania, a jednocześnie kodu nie ma wiele, więc dla początkujących jak znalazł. Oczywiście dostępna dla każdego na GitHub.

 

Kolejny przykład – PySimple Gui,

które dokładnie opisuję w innym artykule. Dosyć łatwe tworzenie okien dialogowych, aby pokazać, że aplikacja nie musi być tylko w terminalu.

A jeśli chcielibyśmy uzyskać ten sam efekt w C lub C++, obawiam się, że godziny pisania kodu by nie wystarczyło – może się mylę, zapraszam do dyskusji.


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

Zdobywca wyróżnienia Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce, trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich – dostępnego na stronie http://free-desktop.pl

Published inBlog nauczycielskiOpisy oprogramowaniaPrzykłady zadańPython 3

5 komentarzy

  1. Bob Bob

    Artykuł jest żałosny. Czy można było spodziewać się innych opinii od człowieka zaangażowanego w promocję pytona? Argumenty nie trafione choćby ten o popularności języka. Kiedyś był popularny Pascal/Delphi, czy ktoś jeszcze o nich pamięta? Do czego sprowadza się pokazywanie podstaw programowania? Do tępego przepisywania kodu?

  2. Adam Jurkiewicz Adam Jurkiewicz

    Cóż, kolego Bob – nie będę wdawał się w pyskówkę, każdy ma prawo do własnych przekonań.

  3. Jacek Jacek

    Z tą popularnością to Ty tak na serio?

  4. Adam Jurkiewicz Adam Jurkiewicz

    Oczywiście, że na serio. W środowisku analityków raczej z C++ się nie korzysta 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

19 − six =