Skip to content

Python – Trinket, Świat Reeborga, Pixblocks, Codecombat, Codesters, Mu-Editor, IDLE – co wybrać?

Ostatnio często pojawiają się na grupie „Python dla nauczycieli” tematy związane z problemami przejścia ze środowisk pythonowych, stworzonych przez różne firmy, do „czystego” Pythona.

Przykładowo mój znajomy, który uczy w SP w Suwałkach, dopytuje się, jak w standardowym IDLE wykonać coś, co działa w PixBlocks.

Otóż musicie uważać. Środowiska firm trzecich często posiadają specyficzne rozszerzenia, które nie są do końca zgodne ze składnią Pythona, lub mają zaimplementowane różne dodatkowe biblioteki, ewentualnie mogą też mieć zmienione przez siebie standardowe biblioteki.

Podam tu kilka przykładów:

CodeCombat – świetne środowisko do nauki podstaw Pythona dla dzieci, działa w przeglądarce – opisywałem już dokładniej to środowisko wcześniej.

Problem: w pewnej lekcji wprowadzane są pętle, które są realizowane przez polecenie „loop” – w standardowej składni Pythona nie ma czegoś takiego.
A więc musicie o tym pamiętać, jeśli chcecie potem przejść do zwykłego Pythona.


Codesters – ciekawe środowisko działające tylko w przeglądarce, przypomina trochę Scratch’a, możemy zdefiniować w nim różne „duszki”, posiada wiele funkcji animujących, lecz zupełnie brak czegoś takiego w standardzie Pythona.

Uwaga! Właściwie nic z niego nie uda się przenieść do czystego Pythona.


PixBlocks – środowisko do nauki różnych języków programowania, które ma „zaszyte” w sobie różne dodatkowe biblioteki. Kod wykonany w PixBlock nie zawsze będzie działał w czystym Pythonie.


Trinket – środowisko działające w przeglądarce, posiada zmodyfikowane wersje bibliotek standardowych Pythona. Kod wykonany w Trinket nie zawsze będzie działał identycznie w czystym Pythonie.


Świat Reeborga – środowisko działające w przeglądarce, posiada zaimplementowaną odmianę Brython Pythona – specjalnie do działań w przeglądarce. Realizuje sterowanie robotem na ekranie w środowisku blokowym i tekstowym. Kod wykonany w Świecie Reeborga nie zawsze będzie działał w czystym Pythonie. Więcej o tym środowisku w innym artykule.

Przede wszystkim – uważam, że na początku nauki Pythona tego rodzaju środowiska są świetne! Lecz musicie pamiętać – trzeba używać ich tylko trochę!

Pozwalają zaciekawić uczniów, dac szybki efekt. Ale Uwaga! Kryje się tu pewne niebezpieczeństwo, o którym musicie pamiętać. Jeśli uczniowie przyzwyczają się do fajerwerków na początku, trudno im będzie zapewne zaakceptować fakt, że w prawdziwym Pythonie albo nie można wcale uzyskać takich efektów, albo jest to bardzo trudne.

W pewnym momencie, tak czy inaczej, powinniście zrezygnować z nich na rzecz standardowego Pythona.

Dla klas szkół podstawowych proponuję Mu-Editor, piszę o nim w artykule…


Dla klas szkół ponadpodstawowych (licea i technika) proponuję już IDLE, gdyż jest to środowisko dopuszczone do matury, więc warto, aby uczniowie poznali je. Cykl artykułów o Pythonie dla liceów znajdziecie tu – specjalnie skupiam się na wykorzystaniu IDLE.

Oczywiście mamy tu podstawowy problem – NUDA!

Z programowania standardowego „wieje” nudą. Nie łudźmy się, przecież uczniowie nie cieszą się, kiedy program rekurencyjnie obliczy silnię! Przyzwyczailiśmy ich do scratcha, do grafiki, zresztą cały świat przyzwyczaja ich reklamami, gadżetami, aplikacjami mobilnymi — do kolorowych, gwałtownie zmieniających się obrazów. Cóż zatem? Załamać ręce i położyć się do grobu?

Ja proponuję spróbować wykorzystać dwie biblioteki w Pythonie, które mogą pomóc nam przejść z kolorowych środowisk do czystego Pythona.

Turtle oraz PygameZero — to są biblioteki, które możemy używać. Zarówno w Mu-Editor, jak i w IDLE, a więc możemy zacząć w SP, a potem kontynuować z drobnymi zmianami w LO/Technikum.

Turtle realizuje grafikę żółwia, czyli język LOGO zamknięty w Pythonie. PygameZero pozwala zaś na tworzenie prostych gier, moim zdaniem jest najlepszą biblioteką do wykorzystana dla uczniów, którzy ze Scratcha chcą nauczyć się Pythona. Poniżej przykład funkcji rekurencyjnej i rysowania płatka Kocha w środowisku Mu-Editor i IDLE.

Na końcu pamiętajcie — to Wy dokonujecie wyboru! To Wy mówicie uczniom, co jest warte nauki, lub to Wy wymagacie od nich znajomości konkretnych środowisk. Wyjątkiem jest LO/Technikum, jeśli ktoś chce przystępować do matury z informatyki — do czego zachęcam z całego serca.