Skip to content

Mu-Editor – idealne środowisko Python3 dla szkoły podstawowej

Dzisiaj chcę Wam zaproponować nowoczesne i przyjazne środowisko do pisania kodu Python’a – Mu-Editor.

Na początku rzut oka na świat, w jakim się poruszamy, a więc – podręczniki do Informatyki. Czy zastanawiacie się, dlaczego platforma IDLE jest w nich taka popularna? Wg mnie odpowiedź jest prosta – dla wydawnictw istnieje tylko system Microsoft Windows, a w nim Python’a trzeba zainstalować. Wówczas wraz z nim instalowany jest IDLE – to cały sekret moim zdaniem.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/9b/Idle_gui.png

Jak sądzicie, czy dzieci w klasach 7-8 Szkoły Podstawowej będą zachwycone takim środowiskiem? Śmiem wątpić.

Uważam, że powinniśmy dać im coś ciekawszego. Coś, co może być wykorzystywane na kilka sposobów. Czymś takim moim zdaniem jest właśnie Mu-Editor

Mu uruchomiony w systemie FREE_Desktop 2019.

Pozwala na pracę w kilku trybach, co ułatwia nam (nauczycielom) pokazywanie różnych rozwiązań.

  1. Adafruit – tworzenie projektów IoT/DIY w oparciu o sprzęt https://www.adafruit.com/
  2. BBC:Microbit – tworzenie projektów w oparciu o sprzęt https://microbit.org/
  3. PyGameZero – tworzenie gier w oparciu o bibliotekę https://pygame-zero.readthedocs.io/en/stable/
  4. Python 3 – standardowy tryb pisania programów, np. z wykorzystaniem modułów Turtle czy też PyTechBrain

Chcę zwrócić Waszą uwagę na to, że aplikacja jest spolszczona (ciężka praca Filipa i troszkę mojego wkładu). Mu wita nas jakbyśmy przenosili się do Gwiezdnych Wojen 😉

A potem jest ciekawie. Jeśli piszemy kod, mamy do dyspozycji kilka pomocy naukowych. Jedną z nich jest kontekstowa pomoc (w IDLE też jest), więc możemy na szybko zobaczyć parametry naszych funkcji. Oczywiście, ponieważ to jest docstring z kodu źródłowego, jest i będzie zawsze w języku angielskim.

W trakcie pisania można popełnić błąd – z pomocą przychodzi przycisk „Sprawdź”, który potrafi analizować nasz kod skryptu (tego chyba w IDLE już nie ma). Część komunikatów o błędach jest przetłumaczona, lecz część jest komunikatem interpretera, więc jest i będzie po angielsku.

Kolejna ciekawostka – wbudowany tryb „odpluskwiania” (debugger), a w nim – podgląd zmiennych i ich zawartości. Tego IDLE nie ma na pewno, zresztą tylko niektóre środowiska Pythona posiadają taka funkcjonalność.

To jest moim zdaniem bardzo potrzebny element – przydatny w edukacji programowania.

W kolejnych moich artykułach będę opisywał tworzenie gier z wykorzystaniem biblioteki PyGameZero. Uważam, że możemy w ten sposób pokazywać młodzieży programowanie, które może być dla nich ciekawe; będą tworzyć gry dla siebie i swoich znajomych.

Teraz jeszcze o dostępności mu-editor’a. Jako projekt OpenSource jest dostępny dla wielu systemów: Linuksa, MacOS/OSX, RaspberryPi, Windows. Możecie miec go za darmo i legalnie w szkole.

Przypomnę tylko, że jest od razu domyślnie dostępny we FREE_Desktop 2019 – do pobrania za darmo ze strony projektu https://free-desktop.pl. Możecie też pobrać go ze strony https://codewith.mu/

Mam nadzieję, że tym krótkim opisem zachęcę Was do wypróbowania tego programu. Nie musicie instalować Python’a, w Wersji dla Windows od razu jest razem z Mu. W Linux czy MacOS oczywiście Python jest od razu integralną częścią systemu operacyjnego, więc tam w ogóle nie ma problemów.

Adam Jurkiewicz

Published inOpisy oprogramowaniaPrzykłady zadańZadania proste

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

13 + 16 =

Przejdź do paska narzędzi